Мармарис /Турция/ - п-ов. Пелопонес /Гърция/ - Калабрия /Италия/ - Сицилия - Тунис - Сардиния - Балеарските о-ви /Испания/ - Гибралтар - Атлантическото крайбрежие на Африка /Мароко/ - Кананарските о-ви - островите Зелени нос - Тринидат и Тобаго - Карибските о-ви - Сен Мартен - Азорските о-ви - Атлантическият бряг на Португалия и Испания - Гибралтар - Балеарските о-ви - Сардиния - Сицилия - п-ов. Пелопонес /Гърция/ - Цикладите - Спорадите - о-в Тасос
Изминати мили - 16000 м.м. На мотор към 1800 - 2000м.м.
СПИСЪК НА ПРИСТАНИЩАТА/откъси от бордовия дневник/
I. ТУРЦИЯ
С помощта на двама български колеги ветроходци Веселин Христов /Мейджъра/ и нашия син Георги Василев за десетина дни подробно огледахме корпуса и оборудването. Всичко изглеждаше наред. Направихме разни дребни неща. На 25.08.06 купихме лодката. Снабдихме се с необходимите документи и се подготвихме за плаване.
1. Maрмарис Сутринта на 28.08.06 отвързахме швартовите и излязохме от марината. Изпрати ни Митака Клисуров. Първия ни преход беше на грот и двигател при 15-20 в. насрещен вятър. Плавахме 8 часа на лавировка.
2. Гербекче 28.08.06. Нощувахме на котва в малкото, красиво заливче - пристанище. Доста клатеше от отразена вълна. На следващата сутрин продължихме, пак с насрещен вятър.
3. Серче 29.08.06. В 17 часа се вързахме за мъртва котва. Много добре защитено пристанище. Тук за първи път сготвихме на борда чорба от хванатата риба. На другия ден пак на двигател. Пълно безветрие.
4. Паламуд 14 ч. 30.08.06. Вързахме се за бетонен пирс. Има ток и питейна вода. Искат безмислено висока такса, тъй че решихме да продължим.
5. Книдос 20 ч. 30.08.06. Когато дълбочината стане под 2,5 м. или когато водата се размъти от движението на други съдове, ехолотът ни започва да пищи. За да установим по-сигурно точно колко е дълбоко дъщеря ни Елка скочи във водата. Вече по тъмно се вързахме на борд за дървено пирсче пред малък ресторант, Има ток и вода. Вечерта в ресторанта срещнахме стар познат, от плавания с предишната ни лодка . напускаме континента АЗИЯ
II.ГЪРЦИЯ
6. Палон ,о-в.Нисирос 31.08.06. При прехода до тук за първи път използувахме автопилота.
При вятър 3 бала и море - 2 се справя чудесно.Пристанахме на котва, с кърма към брега.Има щормово предупреждение, тъй че ще останем няколко дни. През втората нощ вятърът достигна 9 бала и от силното подскачане и дърпане на лодката се изкърти едното ухо за швартовото въже.
7. Скала о-в.Стампалия 03.09.06. Имахме повреда на двигателя и с платна пристанахме на борд към пирса.Капитанът получи овации от съседните лодки за ловката маневра без двигател.
8. о-в.Санторини 04.09.06. На котва в защитено заливче.
9. Влихада Ново, неотбелязано в лоцията пристанище.05.09.06. На котва с кърма към брега. Нощно плаване с 6 -7 бала почти попътно време. Направихме стабилно 8 възла само на геноа.
10. Пелопонес на континента ЕВРОПА 07.09.06. На котва с нос към висок пирс. Питейна вода на пирса. автентично градче, почти без туристи, с ефтини магазини и таверни.
11. Кайо 08.09.06На котва в защитен залив, с въже към стръмен бряг. Kaменисто дъно.
12. Метони 09.09.06. На котва на 100-на м. от брега. Пясъчно дъно. Защитен красив залив с венециански форд и турска кула. Елка излиза на разходка с плуване.
13. Лагана бийч о-в. Закинтос 10.09.06. Пясъчно дъно. На котва 200 м. от брега. Елка излезе на сушата на стоп с дингито на съседната лодка. Продължаваме по западния бряг на острова. Красиви пещери и карстови образувания. По склоноветв пада силен вятър, на поривите до 8-9 бала.
14. Ликсури о-в. Кефалония 11.09.06. Ново пристанище с фингърпирсове. Трябва да се внимава с плитчината на входа. Влиза се между маркиращи шамандури.
III. ИТАЛИЯ
15. Ла Кастела отново на континента ЕВРОПА - Калабрия 14.09.06. През пристанището се влиза в изкуствено изкопано езеро. Марина с вода и баня. Таксата 25 евро е напълно неоправдана.
16. Рочела йоника 15.09.06. Няколко пъти сме влизали в това пристанище при предишни плавания и знаем, че на входа му има пясъчна коса. Въпреки това високата прибойна вълна ни изненада. Прекрасна голяма марина, с фингърпирсове, вода за пиене и бани. Поради странна уговорка между разни институции вече 6-та година престоят е безплатен.
17. Рипосто , о-в.Сицилия 19.09.06. Първоначалното ни намерение беше през нощта да продължим на юг. Бяха пуснати опасно много мрежи за туна. Наложи се да променим плана си и да приставаме по тъмно. Добре че познавахме и това пристанище от предишни години, защото червеният фар на вълнолома не светеше. Вързахме се на борд на голяма черна гума в търговското пристанише. Построена е нова, лъскава /и скъпа/ марина.
18. Сиракуза 20.09.06.С котва и нос към главната крайбрежна улица на стария град.
19. Порто Паоло 21.09.06.Малко, натъпкано с различно риболовни съдове пристанище. На борд на френска лодка.
20. Гела 22.09.06. На борд на работния кей. Влиза се през нещо като канал, но не е маркиран. Има опастност от засядане в пясъка. Плитко и мътно.
21. Сан Леоне 23.09.06. На борд на рибарска барка. Има фингърпирс за гости, но е зает. За 19-я рожден ден на Елка хванахме един голям октопод.
22. о-в.Пантелерия 25.09.06. По пътя имахме 9 бала вятър на бакщаг, с къси и стръмни вълни. През нощта беше абсолютно тъмно и загубихме 3 кранеца. Пристанахме на котва с кърма към пирса на много добре защитено място. Само пръскаше от вълните, които вятърът носеше над вълнолома. Щормът продължи няколко дни.
IV. ТУНИС
23. Келибия за първи път сме на континента АФРИКА 29.09.06. На борд на италианска яхта. Глупави и мудни формалности, типична арабска мръсотия, ефтино гориво - 0,46 е.
24. Чар Ел Мел 17 ч.01.10.06. Пристанахме на борд на арабска рибарска така. Властите не ни разрешиха да останем, защото не било гранично пристанище.
25. Кейп Фарина 20 ч.01.10.06. По здрач пристанахме на котва на около 60 м. от брега. През нощта вятърът се завъртя и започна да вдига вълна. Към 1 ч. се наложи да бягаме. Наоколо беше пълно с плитчини и с риболовни траулери. Цяла нощ маневрирахме бавно и предпазливо.
26. Бизерт 02.10.06. В марина, на котва с кърма към брега. Сприятелихме се със съседите си - турски капитан, запътил се към Америка и френско семейство, тръгнало на околосветско плаване. Прогнозата е за силен вятър и вълни. Трябва да изча каме няколко дни. В 5 ч. на 07.10.06. бяхме готови да отплаваме, но се оказа, че за властите, които уж работят денонощно, още не са станали. Тръгнахме чак към 10 ч. Следобед вятърът стана съвсем насрещен и започна да се засилва, Към 2 ч. през нощта достигна 9 бала, От силното блъскане на носа във вълните се счупи механизма за фиксиране на котвата и тя изпадна . За късмет се бяха развили само 2-3 м. от котвената верига. Васил, добре завързан на носа, успя да я извади.
28. Буггеро 09.10.06. Според лоцията тук е имало марина. Оказа се , че цялото заливче е затрупано от пясъчен нанос. По препоръка на местни рибари се опитахме да влезем в малкото пристанище, но заседнахме в пясъка. Вързахме се на борд към голяма драга по средата на залива.
29. Ористано 10.10.06. Голямо промишлено пристанище, много висок пирс. Вързахме се на борд на голяма черна гума.
30. Торе Гранде 11.10.06. Доста плитка марина - максимална дълбочина 2 м. Заредихме гориво и вода и продължихме.
V. ИСПАНИЯ
31. Махон БАЛЕАРСКИ О-ВИ , о-в.Менорка 13.10.06. Напълно защитен фиорд, дълъг 3-4 мм. Пълно е с яхти, пристанали по бреговете, на плаващи понтони и на котва. С котва и кърма към брега пристанахме на гизмето, на място, определено в лоцията като общинско.
32. Сиутадела 22.10.06. По-малък фиорд, през който минава 40-я паралел. Най-северната точка на пътя ни.
33. Колом , о-в.Майорка 26.10.06. Голям добре защитен залив. На котва стоят около 50 яхти и по-малки лодки. Пристанахме на общински фингър пирс.
34. Порто Пи край Палма де Майорка 27.10.06. Толкова много яхти на едно място не бяхме виждали. В залива имаше около 10 000 яхти. През активния сезон достигат 20 000. Водени от напътствията в лоцията за по-ефтин вариант се насочихме към Порто Пи. Закот вихме се на доста необичайно място - във военно подделение. Първата вечер всичко беше на ред. На втората казаха ,че тук не могат да стоят цивилни лодки и се наложи да се преместим.
35. Централния пирс на Палма 29.10.06 Вързахме се на борд на едно от малкото свободни места на главната крайбрежна улица. През октомври се махат корабчетата за разходка.
36. Антраикс 30.10.06. Препълнено с лодки пристанище. Имахме късмет, че се освободи едно място. Малко градче, населено главно с немци.
37. Св.Еулалия 31.10.06. Цялото пристанище е марина. Само преспахме.
38. О-в. Ибиса 01.11.06. На котва с кърма към брега в разширението на спортното пристанище.
39. Хавеа Европейския бряг на Испания 02.10.06. Пристанахме на борд на бетонен пирс. Седмица изчакахме да отмине пореднат есененна депресия.
40. Вилекойоса 09.11.06. Много пълна марина, в която едва ни намериха място.
41. Санта Пола 10.11.06. Симпатично, демократично място. Вързахме се на фингърпирс сред по-малките лодки.
42. Орадада 15 ч. 11.11.06. Плитко на входа, на места и вътре се докосва дъното. В лоцията пише, че таксата е ниска, а всъщност е 30 евро. Решаваме да продължим.
43. Сан Пиетро дел Пинатор 19 ч. 11.11.06. Има нова марина, неотбелязана в лоцията. Закотвихме се пред марината с кърма към брега, между рибарите.
44. Картагена
а) Още строящ се яхт-клуб 12.11.06. На борд на пирс
б) Марина на кралски регатен яхт-клуб 13.11.06. На фигърпирс с ток и вода. Сключихме договор за 4 месеца. Оставихме лодката и си отидохме за зимата в България.
24.03.07. На лодката се върнахме Васил и Сърница. Все още е хладно за плаване. Заехме се с по-детайлна подготовка за Океана - проучвахме пилотски карти, разговаряхме с колеги, които са пресичали, започнахме да се запасяваме с някои по-трайни продукти.
01.05.07. Извадихме Изумруден сън на сух док. За 4 дни почистихме дъното и направихме нов антифаулинг. Останахме на суша цяла седмица, защото кранът, който вади и пуска лодките идва само в понеделник.
45. Агилас 07.05.07. По пирсовете беше претъпкано. Хванахме свободен муринг.
46. Порто Генуезес 08.05.07. Естествено пристанище-лагуна. На котва.
47. Мотрил 09.05.07. Вързахме се на свободна бочка. Неприятни смрадлив дим и прах от някакво предприятие.
48. Калета де Велез 11.05.07. На борд на бетонен пирс в рибарското пристанище. Заради доста силния вятър имахме известни трудности при приставането. Първо чукнахме в пирса извънбордовия двигател, закачен на релинга, после олющихме боята на носа. Помогнахме да пристане на една шведска яхта, с панически плющящи полусвалени ветрила.
49. Беналмадена 12.05.07. Марината на Малага за над 1000 яхти в края на 90-те е била обявена за най-модерна в света. Дадоха ни място 999, съвсем близо до входа. Много клати от влизащите от морето вълни и от твърде бързи колеги. При маневрата за отплаване винтът беше засукал рибарска корда, закачена на котвеното ни въже. Наложи се да викаме водолаз.
50. Фуенгирола 15.05.07. На котва. Цяла нощ клати много.
VI. ГИБРАЛТАР
51. Марина бей 16.05.07. Мъртва котва, с нос към брега. За първи път видяхме сериозно приливно-отливно явление. Днес разликата между високата и ниската вода е 1 м. От офиса на марината взехме без пари 20-тина навигационни карти.
ОТНОВО ИСПАНИЯ
52. Ла Линеа17.05.07. Много тих, защитен от всички страни залив. На котва. Пуснахме динги и с него излизаме на брега. Има доста яхти, които от години живеят тук на котва.
53. СеутаИспанско пристанище в АФРИКА на брега наГибралтарския пролив 07.06.07. В марина на фингърпирс. Безмитна зона с най-различни ефтини стоки.
VII.MAРOKO
54. Taнжер 10.06.07. В мърлява и скъпа марина на фингърпирс. Глупави формалности.
55. Асила 12.06.07. Най-сетне сме в Атлантика. Всичко е различно. На борд на рибарска така. За да излезем на брега трябваше да пдескачаме 3-4 рибарски лодки и после да се катерим около 3 м. по отвесна метална стълба. На 3-я ден се преместихме на котва в заливчето.
56. Мохамедия 20.06.07. На фингърпирс в много приятен яхт-клуб. Има ток, вода, баня и басейн. С влака отидохме до Казабланка, на 15-на км. Там няма пристанище за яхти.
57. Сафи 24.06.07. На борд на френска яхта. До брега стигаме през две яхти, по въжена стълба на палубата на пътническо корабче и оттам на пирса. Тук е световната столица на сардината.
58. Есауира 07.07.07. На борд на немска яхта. Защитен голям залив със силен вятър. Сърфистко
средище.
ОТНОВОИСПАНИЯ
59. Калета дел Себо , о-в Грациоза, КАНАРСКИ О-ВИ 16.07.07. На фингърпирс. Питейната вода е на около 500 м.
60. Пуерто Наос - Аресифе, о-в Ланзароте 23.07.07. Хванахме двойна мъртва котва. Пуснахме и нашата котва с триплайн. Тук е акселерационна зона. Постоянно духа силен вятър и върти от всички страни. Един ден надмина 40 възла.
61. Пуерто де ла луз - Лас Палмас, о-в. Гранд Канария 04.09.07. На котва , с въже към брега и "тролей" за дингито. На 20.09.07. Елка пристигна със самолет и отново се включи в екипажа. Превърнахме форкабината в склад и я напълнихме догоре с провизии.
62. Лос Кристиянос , о-в Тенерифе 14 ч. 17.10.07. По радиото ни казаха, че няма места и не ни разрешиха да се котвим в пристанището. В залива извън вълнолома доста клатеше. Решихме да продължим.
63. Лос гигантес 16 ч. 17.10.07. На фингърпирс. С кола под наем се качихме до най-високия връх в Испания - Тейде - 3718 м.
Шале Вила "Зорница"
Сайтът е конструиран с Glog. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в сайта материали, както и за тяхното неправомерно използване от трети страни.